reklama

O jednej peknej zbierke básní

Mená veľkých klasikov; či už hudobných skladateľov alebo spisovateľov, sú verejnosti dobre známe – vyvolávajú okamžitú a zaslúženú pozornosť. Škoda, že v ich tieni zostávajú niektorí neobyčajne nadaní súčasníci.

Písmo: A- | A+
Diskusia  (1)

Patrí medzi nich aj jedna výnimočne talentovaná žena, známa pod umeleckým menom Emilie Autumn.

Ak sa o nej chcete dozvedieť viac, kliknite na tento odkaz. (Článok som rozšíril, opravil a aktualizoval.)

Okrem toho že je hudobníčkou, je aj poetkou a spisovateľkou. V blogu, na ktorý som dal link vyššie, som sa zameral predovšetkým na jej hudbu, a knižky som spomenul iba v krátkosti. Tu popíšem podrobnejšie jednu z nich; konkrétne zbierku poézie s názvom Your Sugar Sits Untouched (s podtitulom teatime poems by Emilie Autumn), ktorá vyšla v roku 2005 ako kniha a zároveň dvoj-CD, s básňami čítanými samou autorkou.

SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Dielo obsahuje štyridsaťpäť básní. Sú o rôznych témach – láske, inšpirované históriou či predlohami klasikov. Sú spontánne, úprimné a autentické; umožňujú náhľad do nevinnej duše citlivej mladej umelkyne. Majú jemný a precízne vypracovaný štýl, odzrkadľujúci silne vyvinutý zmysel pre krásu a detail. A majú aj to najdôležitejšie – svoj obsah a myšlienku.

Your Sugar Sits Untouched - 1. strana obálky
Your Sugar Sits Untouched - 1. strana obálky 

The Ballad of Mushroom Down

Táto báseň je písaná s grandióznym zmyslom pre humor a zároveň na jej pozadí znejú temné tóny trpkého pesimizmu. Zobrazuje bizarnú krajinu zvanú Mushroom Down (Hubová pahorkatina) a jej pitoreskných obyvateľov. Sú hrdí na svoj kraj a spokojne si v ňom žijú, od narodenia až po smrť. Jedného dňa v nich vzplanie túžba po poznaní. Zhotovia parádny lietajúci stroj a chystajú sa spoznať svet.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Náhly dážď štart prekazí. A až keď sa cestovania chtiví ľudkovia, po piatich týždňoch, svojho úmyslu vzdajú, pršať prestane. Nebo sa rozjasní, zažiari Slnko a vďaka vlahe vyrastie množstvo nových krásnych húb, z ktorých sa všetci radujú a na nedávne smelé plány si ani nespomenú.

O čom je táto báseň? O osude. Pointa je, že tým ľuďom nebolo súdené opustiť svoj kraj a ak by neboli ochotní sa svojho plánu zrieknuť, pršalo by stále. Aj v reálnom živote je to tak – ak človeku niečo nie je súdené, nech sa akokoľvek snaží, nedosiahne to.

I Cried For You (Plakala som pre teba)

I cried for you because you said goodnight
Plakala som pre teba, lebo si mi dal dobrú noc
When you really should have said you'll stay
keď si mal povedať že so mnou zostaneš
I cried for you because you took your light
Plakala som pre teba, lebo si vzal svoje svetlo
And left me, though you know I've lost my way
a opustil ma, aj keď vieš že som zablúdila
I cried for you for though you're thinking of me
Plakala som pre teba, lebo hoci na mňa myslíš
You hide it, saying you don't know me well
tajíš to a vravíš, že ma dobre nepoznáš
I cried for you because I know you love me
Plakala som pre teba, lebo viem že ma miluješ
I cried for you because you'll never tell
Plakala som pre teba, lebo mi to nikdy nepovieš

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Ghost

Táto báseň je o akomsi nehmotnom tvorovi, ktorý za Emilie prichádza počas nocí. Ona sa mu prihovára – láskavo, nežne a matersky, miestami jemne vyčítavo. Ako keby to bol jej drahý blízky, na ktorom jej záleží. Je tento duch jej múzou ktorá ju inšpiruje, je niekým s kým ju spája nejaké puto, alebo ju toto stvorenie našlo len náhodou? Kto to môže byť? Táto báseň je údajne o človeku, ktorý ju, v čase keď bola ešte panna, znásilnil. Naznačujú to tieto verše: you've already made me a most unsuitable wife for any man who wants to be the first his bride slept with (urobil si zo mňa tú najnevhodnejšiu ženu pre muža, čo bude chcieť byť prvým, s kým budem spať)

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Space (Priestor)

We look to the sky
Pozeráme ku hviezdam
Diamonds swimming in squid's ink
Diamantom v nebeskom atramente
Tilting back our heads
Dvíhame hlavy
Until we cannot close our mouths
A ostávame s otvorenými ústami
We try to count but lose our place
Snažíme sa počítať, no strácame sa
And shiver
A trasieme
Not because it is cold
Nie však kvôli chladu
But because we are afraid of falling
Ale pretože sa bojíme pádu

Stredoveké príbehy, Shakespeare a Rozprávky bratov Gimmovcov, patria medzi zdroje inšpirácie Emilie Autumn
Stredoveké príbehy, Shakespeare a Rozprávky bratov Gimmovcov, patria medzi zdroje inšpirácie Emilie Autumn 

Rapunzel Sonnets

Báseň na motívy rozprávky bratov Grimmovcov zachytáva tú časť, kde sa Rapunzel prvý krát stretáva s princom. Vežu, v ktorej je zavretá, obklopuje hmla, cez ktorú nie je vidieť do dvora. Princezná spúšťa svoje vlasy, spieva a háda, koho privolá.

Keď zacíti, že niekoho privábila, zmocní sa jej panika. Stretnutie s neznámym návštevníkom, má spočiatku dramatický priebeh. Rapunzel ho vyzve, aby prezradil kto je. Ak má nečisté úmysly, je pripravená sa brániť a v prípade nutnosti votrelca aj zabiť.

Strach a prekvapenie sú obojstranné – muž ktorý sa ocitol v jej komnate pripomína skôr bezbranné dieťa. Nezmôže sa na slovo a na otázku prečo prišiel, odpovedá; že ho privábil spev vtákov, túžil vyšplhať sa za Mesiacom. Netušil, že povraz po ktorom stúpa nahor, sú vlasy ženy.

Princezná ho skúma a napokon mu začne dôverovať. Keď po ich prvom stretnutí odchádza; ona, naplnená túžbou, ostáva, mysliac na neho; snívať s otvorenými očami. V jej srdci sa prebúdza láska a dýka, ktorú predtým zvierala v ruke, leží padnutá a zabudnutá na zemi.

Jump the Track

Na záver preklad básne Jump the track (tieto slová v angličtine znamenajú vykoľajiť sa, alebo „nechať niečo tak“)

Vykoľajiť sa

Vo svetle vidím prach
dávajúci povetriu zlatú farbu
Vzduch čo dýcham, je plný spomienok
Moja pleť sa kúpe v tieňoch
A odkedy som sama, rozmýšľam
Či by vôbec niekoho zaujímalo
Keby som sa vytratila na druhú stranu
Bez jediného zvuku
Bez mihnutia oka
Bez zaváhania
Môžem sa vykoľajiť
No kolesá sa stále krútia
Svet vo mne rezonuje
Zrkadlí sa v mojej mysli
Ako sa toho miesta môže niekto báť?
Odkedy som sama, rozmýšľam
Či by vôbec niekto tušil
Keby som prekročila tú tenkú líniu
Bez jediného zvuku
Bez stuhnutej krvi v žilách
Môžem sa vykoľajiť
Prízraky náhle dostanú tváre
Rozžiaria sa temné miesta
Budem s tými, ktorých som milovala
Nikdy ma neopustili, vždy plávali
S priadzou mojej existencie
Mali sme spoločný kurz
A naše chodníčky sa preplietali
Po dlhej rozluke nadíde stretnutie
V ríši duchov
Sväté
Napĺňajúce
A odkedy som sama, rozmýšľam
Či by vôbec niekoho zaujímalo
Ak by som odišla prv než príde môj čas
Bez jediného slova
Bez modlitby k bohu
Bez akéhokoľvek zaváhania
Môžem sa vykoľajiť
Môžem sa vykoľajiť
Môžem sa...

Juraj Paškuliak

Juraj Paškuliak

Bloger 
Populárny bloger
  • Počet článkov:  224
  •  | 
  • Páči sa:  356x

Pochádzam z Kláštora pod Znievom. Študoval som na Škole úžitkového výtvarníctva v Kremnici. Živím sa výrobou majstrovských sláčikových hudobných nástrojov. Som autorom štyroch zbierok poviedok, ktoré v priebehu rokov 2010 až 2013 boli vydané v knižnej podobe. Zoznam autorových rubrík:  SpoločnosťPolitikaNezaradenéPrózaFotografiePoéziaKultúraSúkromnéSpomienky na matku

Prémioví blogeri

Pavol Koprda

Pavol Koprda

10 článkov
Juraj Karpiš

Juraj Karpiš

1 článok
Post Bellum SK

Post Bellum SK

74 článkov
Yevhen Hessen

Yevhen Hessen

20 článkov
Zmudri.sk

Zmudri.sk

3 články
Jiří Ščobák

Jiří Ščobák

752 článkov
reklama
reklama
SkryťZatvoriť reklamu