reklama

Mladý salezián na metalovom festivale

Správa o tom, že v Novej Bani sa bude konať metalový festival, vyvolala v katolíckej komunite na Slovensku, hlboké znepokojenie. Pobúrilo nás, že sa tu odohrá podujatie dávajúce priestor hudbe, pri ktorej existuje podozrenie, že v jej textoch sa vyskytuje nabádanie na násilie, či útoky na kresťanstvo. Bohužiaľ, kroky ktoré sme podnikli, aby sme uskutočneniu tohto festivalu zabránili, nemali žiadaný efekt. Apelovali sme na ľudí ktorí mali moc ho zrušiť, že na ňom hrozí vysoké riziko páchania trestných činov podnecovania k násiliu; hanobenia národa, rasy, alebo vierovyznania; ale bezvýsledne. Rozhodli sme sa teda, poslať tam niekoho kto bude všetko pozorovať a v prípade, že bude svedkom niečoho nezákonného, označí a udá páchateľa.

Písmo: A- | A+
Diskusia  (34)

Na túto úlohu som sa podujal ja, ako jeden z najzanietenejších členov nášho spoločenstva. Brániť vieru bolo pre mňa posvätné. Teraz trochu odbočím, rozpoviem vám niečo o sebe a svojej minulosti, aby ste pochopili, čoho všetkého som bol pre obranu viery schopný:

Kedysi som býval v Bratislave, kde som pracoval ako finančný maklér. Bolo to krásne obdobie môjho života. Z domu som si na internát nosieval igelitky plné údenín, zabíjačkových špecialít a počas týždňa, mi moja mama posielala poštou pečené kurence. S kolegami z cirkevného speváckeho zboru sme chodievali do jedálne pri kine Hviezda, na držkovú polievku alebo segedínsky guláš, po ktorom nám páchlo z úst. Ráno som zjedol dve bagety, na desiatu veľké acidko, parenicu a desať rožkov, na obed menu v reštaurácii, na olovrant kebab alebo bagetu, na večeru pár krajcov chleba s masťou a cibuľou a dve tri pivá, a potom som sa na izbe až do noci kŕmil klobásami z domu alebo kurčatami, čo mi v balíkoch posielala mama. Ešte dodám, že počas dňa som si medzi jednotlivými jedlami dával Horalky. Zjedol som ich okolo desať denne. Určite je lepšie sa poriadne najesť, ako dokaličiť pri športe. A ja som veru jedol dobre. Mal som v Bratislave príbuzných, ktorí ma k sebe prestali pozývať na návštevy, lebo som im zakaždým upchal záchod.

SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Jediná zlá vec bola, že na internátnej izbe spolu so mnou býval istý cezpoľný, ktorý strašne nadával. Doslova každé tretie jeho slovo bola nadávka. Rozhodol som sa ho prevychovať. Za každú nadávku dostaneš facku, povedal som mu. Tak sa snažil nenadávať, ale moc mu to nešlo, lebo zvyk je železná košeľa. Dávaj si pozor, varoval som ho. Za každú desiatu nadávku ťa kopnem. Pekne som si ho rozpracovával, až sa ku mne obrátil a so slzami v očiach povedal: ty budeš veľmi prekvapený, keď sa po smrti dostaneš do Pekla. Muhehe, už len on bude mudrovať o niečom takom. Taký klamár. Keď som ho upokojoval, že aj napriek svojej skazenosti má šancu byť spasený, lebo je pokrstený, klamal. Nebol.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Späť k veci: Na metalový festival som prišiel vybavený nahrávacím zariadením, notesom a perom. Neustále som sa posilňoval modlitbami, všetko starostlivo nahrával a pozorne skúmal čo sa okolo mňa deje. Keď som videl nejakých podozrivých ľudí, tak som si to zapisoval. Upieral som zrak na hudobníkov a snažil sa im čítať z pier. Bol som dokonale sústredený na prácu a sledované objekty ani na sekundu nespúšťal z očí.

Po skončení festivalu som sa vrátil domov a všetok zvukový a písomný materiál odovzdal členom komunity, ktorí ho budú dôkladne analyzovať a pozorne skúmať, či je v ňom zachytené niečo, čo napĺňa skutkovú podstatu trestného činu.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Kopírujem sem príslušné state trestného práva zo stránky Úradu vlády Slovenskej republiky, Sekcie ľudských práv a menšín:

Zákon č. 140/1961 Zb. Trestný zákon v znení neskorších predpisov

Hanobenie národa, rasy a presvedčenia
 ( § 198)

Hanobenie národa, rasy a presvedčenia
§ 198 

ods. 1: „ Kto verejne hanobí
a) niektorý národ, jeho jazyk alebo niektorú rasu, alebo
b) skupinu obyvateľov republiky pre ich politické presvedčenie, vyznanie, alebo preto, že sú bez vyznania, potresce sa odňatím slobody až na jeden rok alebo peňažným trestom.“

ods. 2: „ Odňatím slobody až na tri roky sa páchateľ potresce, ak spácha čin uvedený v odseku 1 najmenej s dvoma osobami.“

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Kto verejne hanobí niektorý národ, jeho jazyk alebo niektorú rasu alebo skupinu obyvateľov pre ich politické presvedčenie, vyznanie, alebo preto, že sú bez vyznania sa trestá, prísnejším trestom sa potrestá ten, kto spácha takýto trestný čin najmenej s dvoma osobami.

...

Zákon č. 140/1961 Zb. Trestný zákon v znení neskorších predpisov

Podnecovanie k národnostnej a rasovej nenávisti
( § 198a)

Podnecovanie k národnostnej a rasovej nenávisti
§ 198a

ods. 1: „ Kto verejne podnecuje k nenávisti k niektorému národu alebo rase alebo k obmedzovaniu práv a slobôd ich príslušníkov, potresce sa odňatím slobody až na jeden rok alebo peňažným trestom.“

ods. 2: „ Rovnako sa potresce, kto sa spolčí alebo zhromaždí na spáchanie činu uvedeného v odseku 1.“

Kto verejne podnecuje k nenávisti k niektoré-mu národu alebo rase alebo k obmedzovaniu práv a slobôd ich príslušníkov sa trestá, rovnako sa trestá aj spolčenie alebo zhromaždenie na spáchanie takéhoto trestného činu.

Juraj Paškuliak

Juraj Paškuliak

Bloger 
Populárny bloger
  • Počet článkov:  224
  •  | 
  • Páči sa:  356x

Pochádzam z Kláštora pod Znievom. Študoval som na Škole úžitkového výtvarníctva v Kremnici. Živím sa výrobou majstrovských sláčikových hudobných nástrojov. Som autorom štyroch zbierok poviedok, ktoré v priebehu rokov 2010 až 2013 boli vydané v knižnej podobe. Zoznam autorových rubrík:  SpoločnosťPolitikaNezaradenéPrózaFotografiePoéziaKultúraSúkromnéSpomienky na matku

Prémioví blogeri

Pavol Koprda

Pavol Koprda

10 článkov
Iveta Rall

Iveta Rall

87 článkov
Martina Hilbertová

Martina Hilbertová

49 článkov
Post Bellum SK

Post Bellum SK

74 článkov
Jiří Ščobák

Jiří Ščobák

752 článkov
reklama
reklama
SkryťZatvoriť reklamu